Gotowanie na parze - zdrowe i smaczne posiłki na co dzień

Gotowanie na parze - zdrowe i smaczne posiłki na co dzień

Gotowanie na parze wciąż zdobywa nowych zwolenników, a garnki do gotowania na parze szturmem zdobywają polskie kuchnie. Potrawy z parowaru często są bogatsze w smaki, ponieważ ich naturalne aromaty nie są wymyte podczas gotowania ani zniszczone podczas smażenia w wysokich temperaturach. Gotowanie na parze to jeden z najprostszych sposobów na przygotowanie lekkiego, zdrowego i szybkiego dania.

 

Osoby  przyzwyczajone do smażenia potraw, najczęściej unikają tego sposobu przygotowywania potraw ze względu na krążący mit o niesmacznych, jałowych potrawach. W praktyce jest to kwestia dobrego doprawienia dania, zarówno tego smażonego jak i przygotowywanego na parze.

 

ZALETY GOTOWANIA NA PARZE

Dania przygotowane na parze są lekkostrawne, niskokaloryczne i świetnie nadają się dla osób dbających o linię, a także nie tolerujących ciężkich, tłustych potraw. Gotowanie na parze ma wiele zalet w porównaniu z „tradycyjnym” gotowaniem. Przede wszystkim pozwala nam zachować większość witamin i minerałów - szczególnie nietrwałą witaminę C czy witaminy z grupy B, minimalizując ich straty (które podczas zwykłego gotowania sięgają 40–50%), dzięki czemu dania są nie tylko smaczne ale także pełnowartościowe.

Gotowanie na parze Gotowanie na parze

 

Dania gotowane na parze nie nasiąkają tłuszczem i są wolne o szkodliwych substancji, powstających w procesie smażenia (tłuszczy trans). Gotowane w parowarze produkty zachowują naturalny smak i kolor, nie rozgotowują się i nie rozpadają, a także pozostają jędrne i soczyste. Co więcej, pełnowartościowy posiłek bez trudu przygotujemy w mniej niż 30 minut, oszczędzając czas  i energię. W czasie gotowania możemy robić coś innego, a gotowanie w systemie kominowym pozwala przygotować różne składniki nad jednym źródłem ciepła bez ryzyka przypalenia. Jest to świetne rozwiązanie dla osób zabieganych. Na parze można podgrzewać niemal każdy rodzaj pożywienia: poczynając od mięs, przez ryby po warzywa.

 

JAK DOBRZE I SMACZNIE GOTOWAĆ NA PARZE?

Gotowanie na parze nie bez przyczyny polecane jest osobom niewprawionym w kuchni. Jest to bowiem najprostszy (a jednocześnie jeden ze zdrowszych) sposobów przygotowania potraw. Aby danie było pełne smaków, warto poznać kilka prostych trików, które pozwolą nabrać smaku potrawom z parowaru.

Cytrynowy łosoś gotowany na parze z orzechowym kuskusem Cytrynowy łosoś gotowany na parze z orzechowym kuskusem

 

Warzywa i mięso przygotowywane w garnku do gotowania na parze możemy przed gotowaniem skropić odrobiną soku z cytryny i ewentualnie odrobiną oliwy z oliwek. Nie powinniśmy ich jednak solić na samym początku - gotowanie na parze wydobywa sól z pożywienia. Opcjonalnie dosalamy danie już po jego przygotowaniu. Z daniami z parowaru doskonale komponują się aromatyczne zioła takie jak bazylia, oregano czy tymianek – świetnie wydobywają one smak potraw. Mięso i ryby najlepiej zamarynować w przyprawach dzień wcześniej.

W garnku do gotowania na parze gotujemy zawsze rozmrożone mięsa i ryby, gdyż rozmrażając się woda będzie ściekać do garnka i może nadać potrawie nieprzyjemny aromat. Warzyw nie musimy wcześniej rozmrażać. Gotując na kilku poziomach staramy się układać „koszyczki” tak, aby na samym dole był najmniej zapełniony, na samej górze ten, w którym jest najwięcej jedzenia. Dzięki temu para będzie miała swobodny przepływ między poziomami. Podobnie to, co gotuje się najdłużej powinno być na najniższym koszyczku, ponieważ tam temperatura jest najwyższa.

Aby uniknąć nieprzyjemnego zapachu ryby podczas jej gotowania na parze, wystarczy owinąć ją folią aluminiową i doprawić ziołami. Ryba udusi się w foli i będzie wyjątkowo aromatyczna. Gotując potrawy na parze utrzymujemy na tyle wysoką temperaturę, żeby woda cały czas parowała. Jeśli podczas gotowania woda całkowicie wyparuje, należy ją uzupełnić wrzątkiem.

Czas gotowania produktów zależy od rodzaju i wielkości kawałków. Przykładowo: marchewka pocięta w krążki ok. 10-12 min, ziemniaki ok. 15 min, kalafior lub brokuł różyczki ok. 5-6 min, pierś z kurczaka  ok. 15 min, łosoś – filet ok. 12-15 min.

Orientalny tuńczyk gotowany na parze Orientalny tuńczyk gotowany na parze

 

KTÓRE PRODUKTY NADAJĄ SIĘ DO GOTOWANIA NA PARZE?

W garnku do gotowania na parze możemy przygotować praktycznie wszystko – od warzyw (w tym ziemniaków) po mięso – wieprzowinę, piersi z kurczaka, pulpeciki, szaszłyki, roladki a także owoce morza i ryby: dorsza, pstrąga, solę, łososia czy halibuta. Na parze można również przyrządzić ryż, kaszę czy klasyczne kluski na parze (pyzy). Powinniśmy jednak zrezygnować z gotowania na parze grzybów, gdyż tracą zbyt dużo wody.

 

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!