Jak radzić sobie z jesienną chandrą?

Jak radzić sobie z jesienną chandrą?

Chandra to stan przygnębienia, który często pojawia się wraz z początkiem jesieni. Zmiana pogody i niesprzyjająca aura przyczynia się do spadków nastroju. Jak radzić sobie z taką sezonową chandrą? O tym wszystkim poniżej.

 

Czujesz spadek energii? Pogoda za oknem nie nastraja pozytywnie do działania? To efekty tak zwanego jesiennego przesilenia, czy też chandry spowodowanej zmianą pogody. Objawy te są psychiczne, jak i fizyczne. Te drugie niejednokrotnie mogą przypominać początek przeziębienia. Szczególnie narażone są na nie osoby, które mają obniżoną odporność lub brak niektórych witamin. Taka jesienna chandra doskwiera także tym, którzy już zaczynają tęsknić za słońcem i wakacyjną pogodą. Trudno tak szybko przestawić się na zmianę pogody i aury z letniej na jesienną. Trzeba pamiętać o tym, by rozgrzewać swój organizm, pobudzać go do działania – zarówno na zewnątrz przez różnego rodzaje koce, pledy i wygodne puchowe poduszki, jak i od wewnątrz - przez picie i spożywanie produktów, które uzupełnią niedobór mikroelementów.

Jakie są przyczyny i objawy jesiennej chandry?

Początek jesieni to niestety sezon zmiennej pogody, która powoduje chandry i spadki nastroju. Brak sił, energii, motywacji, trudności ze skupieniem, a także ogólnym wyziębieniem organizmu – to problem, który spotyka naprawdę wiele z nas. Wszystko przez nagłą zmianę ciśnienia i pogodowej aury oraz brak słońca, które jest przecież najważniejszym źródłem witaminy D. Promienie słoneczne wpływają na tak zwaną syntezę skórną, dzięki której witamina D przechodzi do naszych organizmów. W czasie wakacyjnym słońce dostarcza nawet 90 % zapotrzebowania na ten składnik, natomiast od września procent ten krytycznie spada.

Pierwszymi symptomami jesiennej chandry jest spadek energii i ogólne osłabienie. Stwierdzenie „nic mi się nie chce” jest często słyszane, od tych z nas, których dotyka to przesilenie. Objawami są także rozdrażnienie, poczucie bezsensu, brak motywacji do zmian, ogólne przygnębienie, ale także objawy fizyczne, jak wyziębienie organizmu, bóle stawów i infekcje. Jest to jednak stan, z którym możemy sobie poradzić sami.

Jak radzić sobie z przesileniem jesiennym?

Musimy wsłuchać się w swój organizm, ale i znaleźć w sobie wewnętrzną motywację do prostych czynności, które sprawią, że będziemy czuć się lepiej. Warto zmienić dietę na zdrowszą, pić rozgrzewające napoje, uprawiać sport i dużo spacerować. Nie bój się także spędzić dnia w sposób leniwy – pod kocem, z ulubioną książką lub przy serialu. Jeśli jest to Twoja metoda na relaks i uspokojenie myśli, to jak najbardziej jest ona skuteczna i akceptowalna.

  • Zdrowo się odżywiaj

Na spadek nastroju i zmianę flory bakteryjnej wpływa negatywnie zła dieta. W okresie jesienno-zimowym trzeba uzupełniać witaminy. W tym czasie kończy się też sezon na świeże warzywa z ogrodu, ale nie oznacza to, że można je wyeliminować ze swojej codziennej diety. Warto już podczas lata przygotowywać sobie warzywne mrożonki, z których będzie można skorzystać w zimne pory roku. Swojemu organizmowi dostarczaj także produkty pełnoziarniste takie jak kasza, ryż, czy ciecierzyca lub soczewica.

Zupa krem to jedno z najpopularniejszych dań z dyni Zupa krem to jedno z najpopularniejszych dań z dyni
Zupa z zielonych warzyw, m.in. z cukinii Zupa z zielonych warzyw, m.in. z cukinii

 

Przede wszystkim powinniśmy w zimne dni jeść posiłki ciepłe i gotowane, by dodatkowo pobudzić swój organizm. Jedz dużo warzywnych zup, bo w ten sposób uzupełniasz witaminy, dodajesz sobie nimi energii, ale też - co ważne podczas takich zimnych, jesiennych dni – rozgrzewasz organizm od środka. Skorzystaj z dobrodziejstw jesieni i przygotuj zupę z dyni z dodatkiem mleczka kokosowego i curry, która nie tylko mocno rozgrzewa i nasyca, ale jest też witaminową bombą. Pamiętaj, że takie posiłki będą poprawiały Twoje samopoczucie podczas jesiennej chandry, ale też wzmacniały odporność.

Pij dużo wody. Przyjmuje się, że prawidłowa ilość wody wypijanej podczas dnia powinna wynosić 2 litry. Badania pokazują, że tylko stosunkowo niewielki procent osób pamięta o tym, żeby odpowiednio się nawadniać. A przecież odpowiednia ilość wody w organizmie dodatnio wpływa na odporność, ale też siły do działania. Niedobór płynów może powodować osłabienie i złe samopoczucie.

  • Rozgrzewaj swój organizm od środka

Organizm rozgrzany nie będzie podatny na spadki nastroju i energii podczas dnia. Ciepły ubiór nie rozgrzewa Twojego ciała od środka, dlatego trzeba posiłkować się innymi metodami. Warto pić dużo ciepłych napojów z dodatkiem przypraw, takich jak: imbir, cynamon, szałwia, goździk, tymianek, anyż, czy kardamon. Wskazane są także rozgrzewające herbaty z miodem, cytryną i imbirem. Przyprawy te warto także dodawać do zup warzywnych.

Rozgrzewająca herbata malinowo-pomarańczowa Rozgrzewająca herbata malinowo-pomarańczowa
Herbata z jabłkami, cynamonem i żurawiną Herbata z jabłkami, cynamonem i żurawiną

 

Warto też parzyć herbaty z dodatkiem polskich ziół, takich jak kwiaty lipy, czy bzu czarnego, które są nie tylko skutecznym sposobem w walce z przeziębieniem i brakiem odporności, ale też dobrze rozgrzewają organizm od środka. To idealny napar na zimne, deszczowe wieczory.

Ważne jest także, aby rozgrzewać stopy i dłonie, bo sporo ciepła z organizmu „ucieka” właśnie przez nie. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby spędzać leniwe wieczory pod kocem, czy pledem, które także skutecznie rozgrzewają organizm. Oderwanie myśli od spraw codziennych, przy pomocy dobrego filmu czy książki także dodatnio wpływa na samopoczucie i regenerację. Kubek rozgrzewającego naparu, ciepły koc, puchowe poduszki i relaksująca czynność, to także dobry sposób na jesienną chandrę.

Organizm świetnie rozgrzewa także gorąca kąpiel z dodatkiem naturalnych olejków eterycznych, takich jak olejek miętowy, lawendowy, sosnowy, czy goździkowy. Taka kąpiel ma dwa plusy, bo rozgrzewa, a zapach olejków uspokaja i koi zmysły.

  • Ruch to zdrowie

To pozornie banalne i znane wszystkim powiedzenie jest wciąż jak najbardziej aktualne i prawdziwe. Nic tak nie dodaje energii jak ruch na świeżym powietrzu. Najczęściej do sportu wracamy po zimie, bo wtedy pozytywnie nastraja nas do tego słoneczna pogoda. Aktywność fizyczna nie powinna być jednak czynnością sezonową, ale całoroczną. Podczas ćwiczeń wydzielają się endorfiny, czyli tak zwane hormony szczęścia, które pomogą Ci walczyć z jesienną chandrą. Ruch wpływa dodatnio nie tylko na zdrowie fizyczne, ale też psychiczne. Jeśli nie chcesz, nie musisz się katować intensywnymi ćwiczeniami na siłowni. Sport dla zdrowia to także dwudziestominutowy spacer, jazda rowerem, joga, taniec, czy inne aktywności fizyczne w sali ćwiczeń lub na świeżym powietrzu.

Jesienne spacery mają swój niezaprzeczalny urok Jesienne spacery mają swój niezaprzeczalny urok
Jesienne spacery mają swój niezaprzeczalny urok Jesienne spacery mają swój niezaprzeczalny urok

 

Nie unikaj słońca! Gdy jesienią trafi się ładny, pogodny dzień, koniecznie wybierz się na spacer, bo słońce jest istotnym źródłem witaminy D. Nie bez powodu mówi się, że bez słońca jesteśmy przygnębieni i zrezygnowani. Słońce dosłownie dostarcza nam energii do życia i działania. Można też wspomóc swój organizm suplementując się witaminą D, która dostępna jest w tabletkach.

  • Nie zamykaj się w domu

Leniwe wieczory są wskazane, ale nie powinny stać się codziennością. Urozmaicaj swój dzień, zwłaszcza, gdy znaczną jego część spędzasz w pracy. Nie zamykaj się w domu, spotykaj się z przyjaciółmi, spędzaj ciekawie czas z bliską Ci osobą lub rodzinnie w interesującym, nietypowym miejscu. Rutyna i nuda, zwłaszcza połączona z niesprzyjającą aurą pogodową, również ma wpływ na Twoje samopoczucie. Jesienna chandra „karmi się” niepogodą i monotonnością. Mimo braku energii zmotywuj się i nie pozwól, aby dzień uciekał Ci przez palce. Rób coś kreatywnego, znajdź sobie hobby, które zmobilizuje Cię do działania i tworzenia. Ruch fizyczny, ale i umysłowy to świetne sposoby, by nie dać się jesiennemu przesileniu.

  • Sprawiaj sobie małe przyjemności

Dłuższe jesienne wieczory do to dobra okazja do znalezienia czasu wyłącznie dla siebie. Długa, gorąca kąpiel w nastrojowym świetle świec, małe domowe spa z odżywczą maseczką czy oczyszczającym mleczkiem. Dobra kawa, połączona z jeszcze lepszą książką. Pyszny, słodki deser. Długi wieczór z z przyjaciółkami przy lampce wina. Sposobów na sprawienie sobie przyjemności jest tak wiele, że z pewnością nie zabraknie Ci ich aż do wiosny. Najważniejsze jest wygospodarowanie czasu i nie poddanie się przemożnej chęci zostania na domowej kanapie, szczególnie właśnie w czasie jesiennych, deszczowych i wietrznych dni.

Czasem warto oderwać się od codzienności bardzo dosłownie - popołudniowy czy nawet weekendowy wypad z przyjaciółką do spa pozwoli na całkowite odprężenie i zrelaksowanie zarówno ciała, jak i umysłu. Dzięki takim inicjatywom zapominamy o szarych jesiennych dniach i wieczorach, a aromatyczne, wypełnione olejkami i zapachami otoczenie na nowo pobudzi wszystkie zmysły.

 

Jesienna, chłodna i zmienna pogoda i coraz bardziej szare otoczenie oraz szybciej zapadający zmrok sprawiają, że mamy mniej energii, łatwiej wpadamy w przygnębienie i melancholijny nastrój. Najlepszym sposobem na jesienną chandrę jest... nie dać się jej :) Bo jesień też jest piękna, a jeśli o to odpowiednio zadbamy, będzie też przyjemna, a nasz nastrój nie podda się otaczającej nas, wszechobecnej szarości. Nasza osobista jesień może być równie kolorowa, jak w otaczającej nas przyrodzie - wystarczy odpowiednio się do niej nastawić.

 

Przydatne produkty

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!