Jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Jak zacząć zdrowo się odżywiać?

Czy w Twojej diecie jest za dużo tłustego lub też pozbawionego wartości odżywczych jedzenia, a posiłki są nieregularne, spożywane w pośpiechu? Chcesz zacząć zdrowo się odżywiać, ale nie wiesz, od czego zacząć? Podpowiemy Ci, co zrobić, by zmienić swoją dietę na zbilansowaną i pełną witamin.



Złe odżywianie – co to właściwie znaczy i jakie niesie ze sobą skutki?

Czy czujesz się zmęczona, ociężała i nierzadko masz problemy z układem trawiennym? To pierwsze objawy niezdrowej diety, która zapełnia i niweluje poczucie głodu, ale negatywnie wpływa na ogólnie samopoczucie.

Pęd życia i nadmiar obowiązków sprawia, że nie tylko jemy niepełnowartościowe posiłki, ale robimy to w pośpiechu. Ponadto często rezygnujemy ze śniadania na rzecz mocnej, pobudzającej kawy, a za to wybieramy słodkie przekąski, czy produkty przetworzone. Niestety, takie produkty, choć zapełniają żołądek, to są niemalże pozbawione wartości odżywczych.

Objawami złego odżywiania jest nie tylko chroniczne zmęczenie, brak energii, czy bóle żołądka, wzdęcia i zaparcia - przetworzone jedzenie składa się z pustych kalorii, które mogą doprowadzić do przybierania na wadze, gdyż zawierają dużą ilość niezdrowych tłuszczów i cukrów. Spożywanie ich w sporych ilościach przez długi czas może w efekcie prowadzić do poważnych schorzeń takich jak: cukrzyca, czy problemy z krążeniem.

Złe odżywianie sprawia, że czujemy się przepełnieni, ociężali, a niejednokrotnie cierpimy na bóle w podbrzuszu, co jest objawem nieprawidłowej pracy jelit, które nie radzą sobie z tłustym jedzeniem i słodyczami. Takie skutki możemy zauważyć u siebie krótko po zjedzeniu posiłków typu fast food, słodyczy, chipsów, czy wypiciu gazowanych i wysokosłodzonych napojów.

Ponadto skutki niezdrowego odżywiania widoczne są na naszym ciele: wypryski na twarzy, cellulit, obrzęki, niejednolity kolor skóry i brak elastyczności, szybsze starzenie oraz pojawianie się zmarszczek, czy problemy z łamliwymi paznokciami i włosami. Objawy te są wyraźnym sygnałem od naszego organizmu, że w swoim codziennym żywieniu koniecznie trzeba coś zmienić!

Sekretem zdrowego odżywiania jest kilka podstawowych składników: błonnik, minerały, warzywa i owoce, a także woda. Już po kilku dniach stosowania się do tych zaleceń zobaczysz pierwsze, pozytywne efekty działania nowej diety na organizm.



Czym jest zdrowe odżywianie?

Świeże warzywa i owoce

Od jakiegoś czasu bardzo popularne jest bycie „fit” – trend ten lansują gwiazdy telewizji, które dodatkowo dają wskazówki na to, jak zbilansować swoją dietę, oczyścić organizm i jak pracować nad swoim ciałem. Czasami można zgubić się w ilości dostępnych jadłospisów, poradników, rad specjalistów i sposobów na to, jak zdrowo żyć. Niekiedy wydaje się nam również, że taka dieta jest droga, a przygotowywanie zbilansowanych posiłków niezwykle pracochłonne i zajmujące zbyt wiele czasu. Nic bardziej mylnego!

Zdrowe odżywianie polega na spożywanie posiłków pełnych minerałów, protein, wartości odżywczych, dzięki którym będziemy czuć się „lekko”. Nie musisz rezygnować z mięsa, czy ryb, ale należy przyrządzać je w sposób zdrowy i nieobciążający organizmu. Nie zaszkodzi też zjedzenie od czasu do czasu kawałka tortu, czy innego przysmaku, bo jeśli wcielisz w życie zasady dobrej diety, to zapewnisz sobie mnóstwo witamin i minerałów, które pozytywnie będą na Ciebie wpływać.

Przede wszystkim trzeba wiedzieć jakie produkty wybierać, na co zwracać uwagę przy ich kupowaniu, a także w jakiej ilości je spożywać, by posiłki były zbilansowane. Tym sposobem będziesz dostarczała organizmowi wszystkich potrzebnych składników, nie będziesz czuła się ociężała i wzdęta, pozbędziesz się problemów z układem trawiennym i zyskasz nową energię do działania. Pamiętaj: „jesteś tym, co jesz” - dobra dieta i aktywność fizyczna jest lekiem na wiele dolegliwości i chorób.

Zdrowe odżywianie zapewnia pozytywne przemiany fizyczne, jak i psychologiczne, gdyż będziesz mieć nie tylko więcej energii, ale też zmieni się Twoje nastawienie do życia. Początki mogą być ciężkie, ponieważ trzeba się wyzbyć dawnych przyzwyczajeń, zrezygnować z niektórych produktów, rozsądnie planować i przygotowywać posiłki, co w pierwszej fazie przemian może zająć trochę czasu. Po drugie: pierwszy tydzień zmiany diety może być trudny, gdyż Twój organizm będzie oczyszczał się z nagromadzonych toksyn oraz przyzwyczajał się do zwiększonej ilości błonnika i minerałów, dlatego w początkowo możesz mieć nudności oraz problemy jelitowe, które jednak bardzo szybko miną.



Zasady zdrowej diety – jak zacząć?

  • Woda to podstawowy składnik Twojej diety, o którym nie możesz zapominać! Powinno się pić dziennie minimum 1,5 litra wody, by organizm działał prawidłowo - to fundament dobrze zbilansowanej diety, który dodaje energii, jest niezbędny do prawidłowego trawienia, funkcjonowania przemiany materii i metabolizmu. Picie dużej ilości herbaty i kawy to nie to samo, co wypijanie czystej wody.

Codziennie - w domu, pracy, czy szkole – zaopatrz się w butelkę z wodą.

Woda - źródło życiaWoda - źródło życia
  • Warzywa można jeść bez ograniczeń. Pamiętaj, że to nie tylko ziemniaki, które są dodatkiem do obiadu, ale też cała gama jarzyn, które możesz jeść surowe lub gotowane na parze. Rukola, szpinak, brokuł, kalafior, buraki, marchewki, czy por i seler – to warzywa, z których możesz wykonać sałatki, surówki, zupy, soki, a także przekąski spożywane na zimno lub ciepło. Warzywa są źródłem wielu witamin, wody, składników mineralnych, błonnika, ale i cennych przeciwutleniaczy, które pozwalają zachować zbilansowaną gospodarkę organizmu dodatnio wpływającą na odporność. Warzywa to zdecydowanie podstawowy element każdej, zdrowej diety.
  • Ekologiczne warzywaEkologiczne warzywa
  • Owoce w codziennym jadłospisie powinny wystąpić maksymalnie dwa razy - nie powinno się ich jeść bez ograniczeń, gdyż zawierają dość sporą ilość cukru, co może prowadzić do pojawianie się kilku, zbędnych kilogramów. Są źródłem wielu witamin niezbędnych do funkcjonowania organizmu, więc nie może ich zabraknąć w diecie.
  • Świeże truskawki i borówkiŚwieże truskawki i borówki
  • Rezygnacja z produktów przetworzonych - mrożona pizza, zapiekanki, gotowe jedzenie, które wystarczy podgrzać w mikrofali - to produkty przetworzone, które mają bardzo długi termin przydatności do spożycia (już sam ten fakt mówi nam wiele o niskiej jakości tychże produktów).
  • W trakcie zakupów zwracaj szczególną uwagę na skład – zwłaszcza parówek i szynek, które bardzo często w większości składają się z wody, środków konserwujących i spulchniających, za to z małej ilości mięsa.
  • Na półkę odkładaj produkty, które zawierają syrop glukozowo-fruktozowy – to oczyszczony i zagęszczony wodny roztwór cukrów prostych, który jest dodawany do produktów spożywczych jako substancja słodząca. Spożywanie go w dużych ilościach prowadzi do otyłości, a także zmian miażdżycowych.
  • Jedz nabiał i jajka – nawet codziennie, ale wybieraj tylko produkty najwyższej jakości. Słodzone jogurty czy niskiej jakości sery żółte zawierają w sobie znikomą ilość korzystnych składników. Kupujmy zatem białe sery, naturalne jogurty, maślanki i kefiry, które pełne są potrzebnych dla organizmu kultur bakterii oraz wapnia. Mleko wybierajmy tylko świeże, czyli takie o krótkim terminie przydatności do spożycia.
  • Mleko i jajka wiejskieMleko i jajka wiejskie
  • Ryby i drób – tych składników także nie powinno zabraknąć w Twojej diecie. Wybieraj świeże, tłuste ryby oraz mięso z zagrodowego kurczaka lub indyka. Mięso ryb i drobiu bogate jest w kwasy omega-3, które korzystnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Pamiętaj, że ryby i drób najlepiej jest gotować na parze lub zapiekać w piekarniku z dodatkiem oliwy z oliwek czy oleju kokosowego.
  • Świeże ryby z warzywamiŚwieże ryby z warzywami
  • Orzechy – posiadają korzystne dla zdrowia nienasycone kwasy tłuszczowe oraz błonnik, białko, potas, magnez, żelazo, a także bogate są w witaminę E i B, które dobrze wpływają na pamięć, pracę mózgu, a także spowalniają procesy starzenia się. Co prawda, orzechy są wysokokaloryczne, ale z powodzeniem można traktować je jako przekąskę lub podstawę do własnoręcznego wykonania batonów proteinowych.
  • Nasiona, strączki i zboże – ciecierzyca, fasola, groch, bób, soczewica, orkisz, brązowy ryż, kasza, pestki słonecznika i dyni, a także soja - to składniki, których nie powinno zabraknąć w codziennej, zdrowej diecie. Są bogate w białko, minerały, witaminy, błonnik, potas i dobre tłuszcze. Dostarczają nam dużo energii i są doskonałymi antyutleniaczami, dzięki czemu korzystnie wpływają na odporność naszego organizmu. Nasiona, pestki i strączki świetnie działają na pracę jelit i metabolizmu, a także detoksykację naszego organizmu. Pamiętaj! Zaleca się również, aby jeść pieczywo upieczone z mąki nieoczyszczonej, półziarnistej: razowej, orkiszowej, żytniej, owsianej.
  • Zielony groszekZielony groszek
  • Częste, ale małe posiłki – dziennie powinno się jeść co najmniej pięć posiłków, z których dwa powinny być ciepłe. Małe, ale częste posiłki sprawiają, że organizmowi dostarczasz energii, ale też nie przejadasz się nadmiernie. Pamiętaj, że odżywianie musi być regularne, gdyż dostarczanie swojemu organizmowi korzystnych minerałów i witamin pozytywnie wpływa na koncentrację, energię, dobre nastawienie oraz ogólne samopoczucie – fizyczne, jak i psychiczne. Ostatni posiłek jedz 2-3 godziny przed snem, a od śniadania zaczynaj dzień.
  • Przyprawy i zioła – to prawda: sól w nadmiarze szkodzi, bo podnosi ciśnienie krwi i sprzyja powstaniu złego cholesterolu, czy miażdżycy. Nie trzeba jednak całkowicie z niej rezygnować, ale ograniczyć do minimum. Warto ją zastąpić innymi przyprawami z domowego ogródka, takimi jak: kminek, gałka muszkatołowa, kolendra, tymianek, czy bazylia. W codziennej diecie powinny znaleźć się takie przyprawy jak: curry, kurkuma i imbir, które rozgrzewają organizm, ale także działają wzmacniająco i przeciwzapalnie, dlatego też dodatkowo warto je stosować w czasie przeziębienia.
  • Ruch to zdrowie – jak to się mówi „w zdrowym ciele, zdrowy duch”, dlatego do zbilansowanego, pełnego w witaminy i minerały jedzenia dodaj aktywność fizyczną. Do zachowania sprawności i dobrego nastroju wystarczy nawet codzienny, półgodzinny spacer.



Czy zdrowe odżywianie jest drogie?

Domowe jedzenieDomowe jedzenie

W marketach i sklepach coraz częściej pojawiają się półki z ekologicznym, nieprzetwarzanym jedzeniem, którego cena jest znacznie wyższa. Wówczas pojawia się pytanie, czy takie bio jedzenie, którego cena jest nieraz o kilka złotych wyższa, jest zdrowsze od tego nie-bio? Najczęściej jest to chwyt marketingowy stosowany zwłaszcza w dużych marketach, bo ekologiczne warzywa z polskich pól można tak naprawdę kupić w normalnych cenach na targowiskach, czy w osiedlowych sklepach. Podobnie jest z zagrodowym drobiem, czy jajkami, dlatego nie warto robić zaopatrzenia w tego typu marketach, a postarać się znaleźć sprawdzonego producenta. Zdrowe odżywianie nie jest drogie, o ile nie bazuje się na gotowych produktach: cateringu dietetycznym, czy artykułach reklamowanych przez sportowców, których cena jest znacznie wyższa. Zupy, dania z mięsa i strączków, sałatki, a nawet batony proteinowe możemy zrobić sami i to za bardzo małe pieniądze, dlatego zdrowe gotowanie nie jest drogie, o ile wykonujemy je samodzielnie.

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!