Jedz ryby, bo są zdrowe. Fakty i mity o rybach w kuchni

Jedz ryby, bo są zdrowe. Fakty i mity o rybach w kuchni

Zdrowy styl życia to jeden z najmodniejszych aktualnie trendów. Coraz więcej czasu poświęcamy na odpowiedni dobór jedzenia. Zdrowe posiłki wpływają na nasze lepsze samopoczucie i wygląd. Częściej i chętniej sięgamy po wszystko co zdrowe, świeże i naturalne. Także po to, by uniknąć lub na dłużej uchronić się przed różnego rodzaju schorzeniami i chorobami. W zdrowym jadłospisie nie może zabraknąć źródła cennych składników odżywczych, czyli ryb.

 

Choć wiele osób jeszcze o tym nie wie lub nie przywiązuje po prostu do tego uwagi, ryby powinny gościć na naszych stołach coraz częściej. Ważne jest, aby wiedzieć jakie ryby powinny znaleźć się w naszej diecie, jakie spożywać w mniejszych ilościach lub rzadziej, a jakich najlepiej unikać. Warto bowiem wiedzieć, że rozpowszechniony wśród nas stereotyp o tym, że ryby są zdrowe, nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości. Jak ryby wpływają na nasz organizm ? Jak najlepiej je przygotowywać ? Poniżej znajdziesz nasze porady i odpowiedzi na te pytania.

Dietetycy i lekarze potwierdzają, iż osoby spożywające duże ilości ryb, rzadziej chorują na choroby układu nerwowego, sercowo-naczyniowego czy odpornościowego. Jeżeli zatem potwierdzone jest to naukowo, to musimy wzbogacić o nie nasze codzienne posiłki.

Ryby źródłem wartości odżywczych , składników mineralnych i witamin. Do najważniejszych zaliczyć możemy:

  • nienasycone kwasy Omega-3 – odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie układu krążenia , układu nerwowego i odpornościowego, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają miażdżycy, normalizują ciśnienie krwi, zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów i co dla wszystkich ważne zwiększają produkcję serotoniny – czyli hormonu szczęścia :)
  • białko – niezbędne od prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmu
  • składniki mineralne i witaminy :
    - witamina D – odpowiedzialna za układ kostny, wzmacnia kości i zęby
    - witamina A – poprawia kondycję skóry oraz wpływa na prawidłowe widzenie
    - witamina E – ujędrnia i poprawia wygląd skóry, uwalnia wolne rodniki, ważna szczególnie u osób starszych
    - jod – odpowiedzialny za prawidłową pracę tarczycy, wpływa na odpowiednią przemianę materii i prawidłową wagę ciała oraz na pracę układu nerwowego
    - magnez – umożliwia prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego
    - żelazo – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, wykorzystywane w procesie tworzenia krwinek czerwonych, zwalcza bakterie i wirusy przez system odpornościowy
    - selen – wzmacnia układ odpornościowy
    - potas – wpływa na pracę nerek

 

Ryby są zdrowe Ryby są zdrowe

Ze względu na pochodzenie ryby dzielimy na :

  • morskie – do ryb morskich zaliczamy min. : łososia, makrelę, dorsza, tuńczyka . Ryby morskie są bogatsze od ryb słodkowodnych w tłuszcz, kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy, jod i selen
  • słodkowodne – do ryb słodkowodnych zaliczmy min. : karasia, karpia, pstrąga, sandacza. Ryby słodkowodne żyją w jeziorach i innych zbiornikach wodnych i są uboższe w cenne składniki odżywcze, witaminy i kwasy nienasycone

 

Ze względu na zawartość tłuszczu ryby dzielimy na :

  • ryby chude – zaliczamy do nich : dorsza, solę, szczupaka, morszczuka i flądrę. To ryby najlepsze w każdej diecie, szczególnie polecane osobom ograniczającym tłuszcze i chorującym na wątrobę czy trzustkę. W Polsce bardzo popularny jest dorsz, który jest źródłem lekkostrawnego białka i witamin oraz zawiera jod i selen. Dorsza surowego można smażyć na patelni do ryb, gotować, grillować (także na patelni grillowej) czy dusić, natomiast wędzonego wykorzystać jako dodatek do sałatek.
  • ryby średniotłuste – tutaj zaliczamy karpia, pstrąga, leszcza i turbota. Ryby te zawierają do 5 % tłuszczu, mają wysoką zawartość kwasów tłuszczowych i witaminy B. Najbardziej popularną rybą tego rodzaju jest karp, który z pewnością gości na polskich stołach w każde święta Bożego Narodzenia. Karpia można piec, gotować, dusić czy też podawać w galarecie.
  • ryby tłuste – znane wszystkim tłuste ryby to : łosoś, halibut, tuńczyk, makrela, węgorz, śledź. Ryby te zawierają powyżej 5 % tłuszczu, polecane są do częstego spożywania z uwagi na dużą zawartość, tak ważnych dla każdego organizmu kwasów tłuszczowych omega -3. Znany wszystkim łosoś posiada dużą ilość tych właśnie kwasów, witamin, potasu i jodu. Łososia można smażyć na patelni, grillować i wędzić. Wędzony łosoś szczególnie chętnie wykorzystywany jest do sałatek czy sushi.
Ryby są zdrowe Ryby są zdrowe

Ryby to pokarm pełen zdrowych tłuszczy i białka, wspomagający pracę i funkcjonowanie całego naszego organizmu. Jednak pomimo wielu zalet istnieją ryby, których lepiej unikać w swoim jadłospisie.

Ryby, których w pewnych sytuacjach warto unikać to :

  • panga – ryba ta do Polski importowana jest z Azji, jest dość popularna pewnie z uwagi na niską cenę, jednak dla osób, które nie zapoznały się z jej pochodzeniem; panga może zawierać szkodliwe substancje i związki rtęci
  • ryba maślana – zawiera dużą ilość witamin A, D i E, jest smaczna, jednak często bywa ciężej strawna z uwagi na zawartość parafiny; stężenie wosków zawartych w tej rybie może niekiedy powodować zatrucia, problemy żołądkowo-jelitowe i wysypkę. Coraz częściej sprzedawcy tej ryby umieszczają kartkę z ostrzeżeniem o jej działaniu, jednak dla własnego bezpieczeństwa i lepszego samopoczucia lepiej zastąpić ją inną , równie smaczną rybą
  • tilapia – zawiera w sobie kwasy tłuszczowe omega-6 i omega-3, jednak połączenie tych kwasów może być groźne w przypadku chorób serca, alergii i astmy

 

Ryby są zdrowe Ryby są zdrowe

Choć występuje kilka wyjątków, których lepiej unikać, ryby uważane są za jedno z najbogatszych źródeł witamin, składników mineralnych, łatwostrawnego białka i kwasów tłuszczowych. Chcąc ułożyć optymalnie nasz jadłospis, dobrze jest uwzględnić w nim ryby najlepiej 2-3 razy w tygodniu. Aktualnie w stosunku rocznym przeciętny Polak zjada 12 kg ryb, podczas gdy w tym samym czasie w Portugalii czy Norwegii ich spożycie wynosi nawet do ok. 50 kg. A jeśli pożywamy stosunkowo mało ryb, to tym bardziej postawmy na ich jakość i wartości odżywcze.

Jak kupić rybę to najlepszą dla naszego zdrowia, nie tylko pod względem smakowym, ale też wartościowym?

Najlepsze z pewnością są ryby świeże. Najlepiej rozpoznać je powonieniem - ich zapach powinien być delikatny, a skóra gładka i błyszcząca. Najbezpieczniejsze i najzdrowsze są ryby pochodzące z naturalnego środowiska, a nie hodowlane. Jeżeli już mamy najlepszą rybę to warto wspomnieć o jej przyrządzaniu. Najcięższe dla naszego zdrowia są ryby smażone w panierkach czy też wędzone.

Ryby możemy usmażyć (najlepiej nadają się do tego specjalne patelnie do ryb), zgrillować czy upiec w folii. Jednak najzdrowsza i najlepsza metoda ich przyrządzania to gotowanie na parze, szczególnie modne wśród osób stosujących dietę.

Mówi się, że dzieci i ryby głosu nie mają. Jednak jedno jest pewne, ryby powinny zabierać bardzo ważny głos w codziennej, zdrowej diecie. Zatem, jeżeli nie jadasz jeszcze ryb to czym prędzej zmień swoje nawyki i wprowadź je do swojego jadłospisu. Wybierając polecane gatunki będziesz mieć pewność, że dostarczasz do swojego organizmu cenne witaminy i składniki odżywcze.

 

 

Przydatne produkty

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!