Kiszone ogórki. Zdrowe, tanie i mało kaloryczne

Kiszone ogórki. Zdrowe, tanie i mało kaloryczne

Ogórki to jedne z najpopularniejszych warzyw w polskiej kuchni – spożywane zarówno w formie świeżej, jak i przetworów. Dostępne są w sklepach przez cały rok, ale te najlepsze, gruntowe kupujemy w sezonie letnim. To jest czas, kiedy możemy zatroszczyć się o to, by zachować ich smak w domu także w miesiącach jesiennych i zimowych. Aby przygotować ogórki kiszone.

 

Tradycja uprawy ogórków ma w Polsce już 500 lat, choć warzywa te znane były już dużo wcześniej, a przybyły do nas z Azji. Uprawiamy je w lecie – sezon rozpoczyna się niemal wraz z początkiem wakacji. Ogórki są ciepłolubne – najlepiej rosną na mocno nasłonecznionych i żyznych glebach. Są bardzo wdzięcznym obiektem upraw – można je sadzić nawet na przydomowej działce czy w ogródku, nie są zbyt wymagające.

Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne

Ogórek jest bardzo cenionym warzywem, m.in. dlatego, że w ogromnej części jego składnikiem jest… woda. To sprawia, że ogórki są niskokaloryczne, a to z kolei pozwala na ich stosowanie w dietach odchudzających. Ogórki są także często wykorzystywane w kosmetologii, jako składnik maseczek pielęgnacyjnych oraz kremów – działa bowiem kojąco na podrażnioną skórę. Ale co najważniejsze w kuchni – ma przyjemny, delikatny i orzeźwiający smak. Szczególnie ten świeży, kupiony w środku sezonu – podawany z jogurtem lub śmietaną w formie mizerii, czy jedzony w całości, czasem lekko osolony.

Miąższ ogórka zawiera wiele składników, korzystnie wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie. Warto często stosować go w kuchni, jako składnika kanapek czy popularnych sałatek. Nie bez powodu w niektórych krajach jest on podstawowym składnikiem dań uważanych za narodowe – przykładem może być niezwykle popularna na Bałkanach sałatka szopska.

Ogórki bardzo cenimy z uwagi na ich korzystne dla naszego organizmu właściwości :

  • - wspomagają usuwanie wody z organizmu, dzięki czemu zwalczają obrzęki i pomagają w chorobach układu moczowego
  • - działają kojąco na skórę, łagodzą podrażnienia, zmniejszają opuchliznę, przez co znalazły zastosowanie w kosmetyce
  • - oczyszczają organizm z toksyn, co jest pomocne w przypadku zatrucia pokarmowego

 

Poza sezonem używamy z reguły dostępnych w sklepach ogórków szklarniowych lub importowanych, które jednak niezbyt nadają się do przetworów. Dlatego warto w lecie przygotować w domu zapas przygotowany w ulubiony sposób świeżych ogórków – zachowają one w większości swoje właściwości i będą niezastąpionym i zdrowym składnikiem codziennej diety.

Ogórki to bardzo wdzięczne warzywo do marynowania , zaprawiania i kiszenia. W polskiej kuchni ogórki kiszone mają status niemal ikony – są jej znakiem rozpoznawczym. „Kiszonki” są bardzo popularne i polecane z uwagi na zawartość witamin i kwasu mlekowego, odpowiedzialnego za oczyszczanie organizmu , wspomaganie trawienia, zmniejszanie poziomu cholesterolu .

Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne

W procesie kwaszenia spada zawartość cukru i zwiększa się ilość wody, dzięki czemu ogórki są jeszcze mniej kaloryczne. Jedynym niuansem, na który powinniśmy uważać, jest zwiększona zawartość soli, która w dużym nadmiarze nie jest w naszych organizmach pożądana.

Jakie ogórki są najlepsze do kiszenia ? :

  • - najpewniejsze do kiszenia są ogórki gruntowe z drugiej połowy zbiorów
  • - jeśli mamy własne ogórki - najlepiej zrywać je wcześnie rano, kiedy są bardzo jędrne, gdyż nie „zmęczyło” ich jeszcze gorące słońce. Tu mamy też dodatkową pewność co do sposobu ich uprawiania i nawożenia
  • - warto zwrócić uwagę na kolor - najlepsze są te z jaśniejszą skórką, oraz jędrność – ogórki nie mogą być zwiędnięte

 

Do kiszenia ogórków na codzienne potrzeby tradycyjnie używamy szerokich słojów i naczyń w kształcie beczek. Kiedyś były to naczynia drewniane, dziś stosujemy te wykonane z ceramiki – beczki kamionkowe. Dostępne są na rynku w różnych wielkościach – możemy kupić te odpowiadające naszym potrzebom. Do kiszenia ogórków nie stosuje się naczyń plastikowych czy metalowych. Pamiętaj o wcześniejszym wyczyszczeniu i wyparzeniu beczki. Ogórki, kiszone z myślą o dłuższym przechowywaniu (np. na sezon zimowy), przygotowujemy w dużych szklanych, szczelnie zamykanych słoikach.

Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne Ogórki kiszone - zdrowe i mało kaloryczne

Ile gospodyń domowych, tyle przepisów na kiszone ogórki – każda pani domu posiada własny sprawdzony przepis. Świeże ogórki zalewa się wodą z dodatkiem soli, dodając do zalewy różne przyprawy. Najczęściej jest to świeży koper i czosnek, dodające całości cudownego aromatu. Można też dodać liść laurowy, pieprz, gorczycę, ziele angielskie czy nawet chrzan dla zaostrzenia smaku. Ogórki w beczce kisimy w tak przygotowanej zalewie przez okres 7-14 dni – po tym czasie są już gotowe do jedzenia. Można je także spasteryzować i włożyć do słoików – będą nas zachwycały swoim smakiem aż do kolejnego lata.

Ogórki kiszone to z pewnością dobra alternatywa do ogórków szklarniowych, dostępnych po sezonie.  Choć wcale nie muszą ich zastępować – ogórki świeże i kiszone można spożywać zamienne, zachowując wszystkie walory zdrowej domowej diety. Żadne suplementy nie zastąpią nam naturalnych składników. Nie da się wyobrazić polskiej sztuki kulinarnej bez ogórków, także tych kiszonych.

 

 

Przydatne produkty

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!