Truskawki - idealne do ciast, deserów i przetworów

Truskawki - idealne do ciast, deserów i przetworów

Soczyste, pyszne owoce, którym z pewnością nie można się oprzeć. Na samą myśl o nich, aż ślinka cieknie. Truskawki uwielbiamy pod każdą postacią, zerwane prosto z krzaczka, w dżemie, w kompocie czy jako dodatek do ciasta czy też deseru. Nie ma nikogo, kto w sezonie nie zajadałby się tym owocowym cudem.

 

Truskawki pojawiają się na początku czerwca i są zapowiedzią oczekiwanego z utęsknieniem przez wszystkich lata. Truskawkowe szaleństwo trwa do połowy lipca, chociaż z późniejszych odmian możemy korzystać jeszcze nawet do końca sierpnia.

Może nie wszyscy o tym wiedzą, ale truskawka to owoc stworzony przez człowieka. Te soczyste owoce powstały przez skrzyżowanie dwóch odmian poziomek. Pierwszą uprawę truskawek zlecił w XVIII wieku smakosz dziko rosnących poziomek - król Francji Ludwik XIV. W efekcie powstały duże, soczyste owoce, które nie mają sobie równych. Pod koniec XVIII w truskawki zaczęli również uprawiać Anglicy, którzy wymyślili metody krzyżowania poziomek, wykorzystywane aż do dzisiaj. Aktualnie największą ilość tych pysznych i soczystych owoców, bo ok. milion ton rocznie wytwarzają Stany Zjednoczone. Smak naszych polskich truskawek doceniany jest na całym świecie, przez co Polska zajmuje wysokie miejsce w rankingu producentów.

 

Ciasto z truskawkami

WŁAŚCIWOŚCI ZDROWOTNE TRUSKAWEK

Truskawki to owoce, które doskonale wyglądają, świetnie smakują, a przy tym są jeszcze bardzo zdrowe. Są źródłem  wartości odżywczych , składników mineralnych i witamin. Do najważniejszych zaliczyć możemy:

  • witaminy A – poprawia kondycję skóry oraz wpływa na prawidłowe widzenie oraz prawidłowy rozwój
  • witamina B1, B2, B6 – odpowiedzialna za pracę układu nerwowego, serca i mięśni, a także za produkcję czerwonych i białych krwinek
  • witamina C – wzmacnia odporność organizmu, sprawia, że szybciej goją się rany, siniaki i złamiania
  • sole organiczne – wpływają na lepszą przemianę materii
  • żelazo – wzmacnia organizm, wpływa na lepszą kondycję cery i włosów
  • wapń i fosfor – wzmacniają zęby i kości oraz poprawiają pracę mięśni

Z uwagi na obecność witamin i składników mineralnych poprzedniczkę truskawki – poziomkę, stosowano w celach leczniczych już w starożytnym Rzymie. Obecnie również doceniamy truskawki za ich lecznicze właściwości. Najważniejsze z nich to :

  • pomoc w walce z chorobami reumatycznymi
  • wzmocnienie organizmu
  • właściwości oczyszczające i odtruwające
  • wzmocnione kości i zęby
  • obniżony poziom złego cholesterolu

Oprócz właściwości zdrowotnych, truskawki korzystnie wpływają również na naszą urodę. Od dawna te pyszne owoce są składnikiem domowych maseczek, które pielęgnują skórę i likwidują przebarwienia . Truskawki są również składnikiem wielu kosmetyków, jak i pomagają w odchudzaniu.

Wszystko za sprawą dużej ilości wody, która oczyszcza organizm i usuwa nadmiar toksycznych płynów, jednocześnie obniżając wagę. Nie pozostaje, więc nic innego jak w letnim sezonie jeść truskawki na śniadanie, obiad i kolację, a z pewnością efekt przerośnie nasze najśmielsze oczekiwania J

W niektórych przypadkach truskawki uczulają. Nie zaleca się ich spożywania ich przez małe dzieci i osoby uczulone lub z nadwrażliwością na występujące w truskawkach salicylany (bezbarwna substancja z grupy kwasów beta-hydroksylowych).

 

TRUSKAWKI ŚWIEŻE I W PRZETWORACH

Truskawki możemy podawać na wiele sposobów. Najlepszym z nich jest spożywanie ich na surowo, bez żadnych dodatków. Wtedy mamy pewność, że dostarczamy do naszego organizmu wszystkie cenne witaminy i składniki odżywcze. Doskonale jednak zdajmy sobie sprawę, że jesteśmy łasuchami i uwielbiamy rozpieszczać nasze podniebienia. Kto z nas choć raz nie zajadał się truskawkami  z cukrem, ze śmietaną czy lodami, nie wspominając już o pysznej tarcie z naszymi smakołykami. Kiedy sezon na truskawki trwa w pełni,w każdym domu czy cukierni nie może zabraknąć galaretki z truskawkami, ciasta czy naleśników. Wszędzie gdzie tylko można,  dodajemy te soczyste owoce. Truskawki z jogurtem, kefirem, sorbety czy koktajle. Na myśl o tym wszystkim już czekamy na truskawkowe szaleństwo, kiedy to sklepy czy  stragany na targowiskach po prostu kipią owocowymi bombami J

Truskawki Truskawki

Niestety jednak  sezon na truskawki nie trwa zbyt długo. Jak zatem  zapewnić sobie ich smak przez cały rok ? Owszem, przez cały rok owoce te dostępne są w różnych supermarketach, ale nie są już to prawdziwe, tradycyjne, polskie truskawki dojrzewające w gorącym słońcu. Co więc zrobić, aby cieszyć się ich smakiem w chłodne, jesienne i zimowe wieczory ? Tu na myśl przychodzą przetwory, które sprawią, że całą truskawkową przyjemność zamkniesz w słoiku.

Z pewnością będą to konfitury, dżemy czy kompoty. Truskawkowe dżemy i konfitury w słoikach staną się piękną ozdobą domowej spiżarni. Aromatyczne, domowe przetwory docenimy w jesiennej i zimowej porze, kiedy naturalnych witamin jest jak na lekarstwo. Najlepiej smakują wyroby domowe, sporządzone według tradycyjnej receptury. Często korzystamy z przepisów naszych babć, mając pewność, że przygotowane przetwory  będą nie tylko smaczne, ale też wyjątkowo zdrowe.

Oprócz takich przetworów popularne są również mrożonki. Mrożone owoce zachowują wartości odżywcze, witaminy i walory smakowe. Ich zawartość  zmniejsza się tylko w minimalnym stopniu, w porównaniu ze świeżymi truskawkami. Truskawki możemy zamrozić w całości lub w postaci musu. Musimy tylko pamiętać, aby owoce dokładnie wyczyścić i osuszyć. Zamrożone owoce czy też mus spokojnie przetrwają do następnego sezonu, czyli cały okrągły rok.

Każdy słoiczek z dżemem, konfiturą, kompotem czy też mrożonka oprócz witamin i właściwości odżywczych przywoła na myśl gorące, słoneczne lato i sprawi, że kolejne, wyczekiwane z utęsknieniem nadejdzie zdecydowanie szybciej.

Kawa z musem truskawkowym i śmietanką Kawa z musem truskawkowym i śmietanką

Można powiedzieć, że truskawki są jednym z nielicznych dzieł człowieka, których stworzenie przyniosło same korzyści. Nie tylko cieszą swoim wyglądem, ale pysznie smakują i są dobre dla zdrowia i urody. Zatem korzystaj z tego źródła witamin w sezonie, a poza sezonem ciesz się przygotowanymi zamrożonymi zapasami lub też zamkniętymi w słoikach.

 

PRZEPIS: KAWA Z MUSEM TRUSKAWKOWYM i ŚMIETANKĄ

Składniki (na jedna dużą porcję):

  • 1-2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej lub opcjonalnie zbożowej (w zależności jak mocną lubimy kawę)
  • 1 szklanka truskawek
  • łyżeczka nasion chia (można pominąć)
  • 2 łyżeczki cukru
  • 100 ml śmietanki kremówki
  • wiórki czekoladowe do posypania

 

Sposób przygotowania:

Kawę zaparzamy gorącą wodą. Truskawki myjemy, odszypułkowujemy i miksujemy na gładko z łyżeczką cukru. Dodajemy nasiona chia i dokładnie mieszamy. Śmietankę kremówkę ubijamy na sztywno z dodatkiem łyżeczki cukru. Do wysokiej szklanki wlewamy kawę, a na nią delikatnie po łyżeczce mus truskawkowy. Całość wieńczymy kleksem bitej śmietany i starta czekoladą.

 

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!