Woda – jak wpływa na organizm i dlaczego warto ją pić?

Woda – jak wpływa na organizm i dlaczego warto ją pić?

Ciało dorosłego człowieka składa się aż z 60-70% wody, nic więc dziwnego, że nawet niewielkie odwodnienie zaburza proces prawidłowego funkcjonowania organizmu. Musimy pić wodę codziennie w odpowiednich dla siebie ilościach, by być zdrowym i pełnym energii..

 

Dlaczego trzeba pić wodę?

Dlaczego pić wodę?

Nie jest przesadnym stwierdzenie, że woda jest skarbem potrzebnym do życia. To jeden z najważniejszych składników pokarmowych, który transportuje komponenty odżywcze, ale i wydala z organizmu toksyny. Woda reguluje gospodarkę ciała, bo w końcu to z niej składa się ono w ogromnym procencie. Nie są to jednak jedyne właściwości wody.

  • Woda nawadnia – czujesz się czasem źle, jest Ci słabo lub cierpisz na chroniczne zmęczenie? Przyczyny takiego stanu upatruj w niewłaściwym nawodnieniu organizmu, które prowadzi do takich skutków. Woda daje człowiekowi energię, korzystnie wpływa na witalność, koncentrację, zmniejsza uczucie stresu i daje ogólne siły życiowe. Po większym wysiłku, na długim spacerze, a nawet w pracy – zawsze miej przy sobie butelkę z wodą. Męczy Cię uporczywy, napięciowy ból głowy? To także znak, że Twój organizm jest słabo nawodniony i czas to zmienić.
  • Woda jest zdrowa – picie tego płynu wpływa na prawidłową pracę nerek i filtrację, co w efekcie zapobiega powstaniu kamicy nerkowej. Niewystarczająca ilość wody w organizmie może dać całkowicie odwrotny skutek.

    Ponadto woda korzystnie wpływa na pracę układu pokarmowego, bo właściwie nawodniony organizm zdecydowanie łatwiej trawi i wydala resztki, natomiast w ciele, w którym jest niedobór wody - ten proces jest zaburzony.

    Woda ma również istotny wpływ na prawidłową pracę mięśni i stawów. Jej brak może powodować bóle kostne, stawów oraz skurcze mięśni. Woda również właściwie nawadnia gardło, a dokładnie śluzówki górnych i dolnych dróg oddechowych. Takie działanie chroni przed bakteriami, a w efekcie nie dopuszcza do powstawania stanów zapalnych. Pić wodę powinny przede wszystkim osoby, których gardło jest narażone na wysuszenie.

  • Woda oczyszcza – odpowiednio nawodniony organizm od razu łatwo poznać przede wszystkim po wyglądzie skóry. Jest ona jędrna, gładka, pozbawiona przebarwień i posiadająca zdrowy koloryt. Skóra, która jest niewłaściwie nawodniona, staje się sucha, pomarszczona, a także podatniejsza na powstanie wyprysków oraz innych zmian skórnych. Jej odcień przybiera szarą i żółtą barwę. Co ciekawe, woda opóźnia także proces starzenia, gdyż właściwa jej ilość w organizmie sprawia, że zmarszczki pojawiają się później i są mniej widoczne.

    Ponadto woda doskonale oczyszcza organizm z toksyn, co wpływa także na wygląd skóry, ale też na ogólne samopoczucie i swego rodzaju lekkość oraz witalność. Osoby, które piją niewystarczająca ilość wody, mogą czuć się ociężale.

  • Woda pomaga w odchudzaniu – ile woda ma kalorii? Zero. Z powodzeniem można mówić, że regularne picie wody korzystnie wpływa na proces odchudzania. Jest to jedyny, czysty płyn, który nie zawiera węglowodanów i kalorii, które w dużych ilościach niekorzystnie wpływają na nasze zdrowie, ale też na wagę. Ponadto woda zapełnia, dlatego jest świetną alternatywą dla niezdrowych przekąsek, które wybieramy, gdy pojawia się to niewielkie uczucie głodu. Szklanka wody zneutralizuje łaknienie, a przy okazji odpowiednio nawodni. Z tego względu można stwierdzić, że woda pozytywnie wspomaga proces odchudzania – jednak absolutnie nie można stosować jej jako docelowego sposobu na redukcję masy ciała.
Dzbanek do wody Dzbanek do wody

Jakie są skutki niedoboru wody w organizmie?

Człowiek bez wody może przeżyć maksymalnie do trzech dni, bez jedzenia nawet do miesiąca. Te fakty mówią same za siebie i mocno podkreślają istotną rolę wody w organizmie każdego człowieka. Badania pokazują, że wciąż pijemy zdecydowanie za mało wody lub też wydaje się nam, że słodzone soki i kilka kubków mocnej kawy mogą ją z powodzeniem zastąpić. Niestety, ale tak nie jest.

Pierwsze objawy świadczące o niedoborze wody w organizmie, mogą wydawać się błahe, a pojawiają się już wtedy, gdy deficyt wody w organizmie jest stosunkowo niewielki, bo sięgający 2%. Suchość w ustach, szorstka skóra, uczucie piasku pod powiekami i ogólne uczucie pragnienia. Nieraz bagatelizujemy te symptomy i nie łączymy ich z początkiem odwodnienia, a stan ten postępuje. Kolejnym objawem jest zmęczenie, ból głowy, mięśni i stawów (także tak zwane zakwasy), rozdrażnienie, problemy z koncentracją. Nieuzupełnienie płynów powoduje w następstwie osłabienie całego organizmu, problemy ze skupieniem się, a także zawroty głowy i kołatania serca.

Ile wody pić dziennie? Ile wody pić dziennie?

Ile wody pić dziennie?

To istotne zagadnienie, jeśli chcemy zadbać o to, by nasz organizm był nawodniony we właściwy sposób. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien wypijać 2-2,5 litrów wody dziennie. Ilość wypijanej w ciągu dnia wody uzależniona jest od masy ciała, dlatego zdecydowanie mniej płynów powinno dostarczać się młodzieży i dzieciom. Przyjmuje się, że dzieci ważące do 10 kg powinny wypijać maksymalnie litr wody, ważące od 10 do 20 – 1,25 l, powyżej 20 kg – 1,5 l, natomiast osoba, której waga przekracza 40 kg, może wypijać już około 2 litrów płynów. Ilość ta korzystnie wpływa na prawidłowe funkcjonowanie organizmu.

Czy tylko wodą można się odpowiednio nawodnić? Czy wypijane w ciągu dnia herbaty, kawy i soki również uzupełniają potrzebną jej ilość? Tak – te napoje, a także zupy, koktajle i produkty mleczne – wpływają korzystnie na właściwy poziom nawodnienia – oczywiście, o ile spożywane są w rozsądny sposób. Najlepszą metodą jest ta, uwzględniająca mieszane proporcje wypijanych płynów – kubek herbaty, kawy, mleka, zupa na obiad i na przykład butelka czystej wody – na pewno w odpowiedni sposób nawodnią organizm. Jednak 2 litry mocnej kawy wypijane w ciągu dnia odniosą zupełnie odwrotny skutek. Kawa i herbata (zwłaszcza czarna) zawiera kofeinę, a ta szybko jest wydalana, dlatego wypijana w nadmiarze będzie prowadziła do odwodnienia organizmu.

Karafka na wodę Karafka na wodę

Jak pić wodę? Czy można ją wypijać „na zapas”?

Dość sporo osób myśli sobie – „nie wypiłem nic przez cały dzień, więc teraz nadrobię wypijając od razu dwa litry wody”. Jest to kompletnie błędne myślenie, gdyż organizm nie magazynuje wody w dużych ilościach, tak więc nadmiar wody może zaszkodzić. Spożywanie płynów trzeba stopniować, aby nie przeciążać nerek. Woda wypita w dużych ilościach zostanie bardzo szybko wydalona i nawet nie zdąży nawodnić organizmu. Jak zatem powinniśmy postąpić? Rano kubek ciepłej wody z imbirem, potem filiżanka kawy lub herbaty, na drugie śniadanie smaczny i orzeźwiający owoc, warto też mieć butelkę z wodą, którą pić będziesz małymi łykami – te wszystkie elementy codziennej diety wpływają korzystnie na uzupełnienie zapotrzebowania wody w organizmie. Co jednak najważniejsze – płyny wypijane lub spożywane w postaci owoców i zup – należy przyjmować regularnie w ciągu trwania całego dnia.

Pamiętaj także, aby nie przekraczać dziennej, zalecanej dawki płynów i nie pić ich bez ograniczeń. Takie długotrwałe postępowanie w konsekwencji może prowadzić do zaburzeń w gospodarce elektrolitycznej organizmu, a także zakłócać pracę nerek.

Woda źródlana czy mineralna? Woda źródlana czy mineralna?

Czym różni się woda mineralna od źródlanej?

Reklamy „bombardują” nas obrazami szczęśliwych, zdrowych rodzin, które radość i witalność życiową czerpią z picia naturalnych wód mineralnych lub źródlanych. Przekonują nas pejzaże i górskie źródła, z których to miałaby być wydobywana ta naturalna woda. Czy aby na pewno? Jaka właściwie jest różnica między wodą mineralną a źródlaną? Czy faktycznie kupowanie oraz wypijanie ich jest wartościowsze dla naszego organizmy niż posiłkowanie się zwykłą wodą kranową?

  • Woda mineralna – zwykle pochodzi z głębokich pokładów geologicznych i charakteryzuje się dużą zawartością składników mineralnych. Z tych powodów woda ta – oczywiście wysokiej jakości – może być nazywana naturalną, ze względu na pochodzenie oraz jakość. W wodach mineralnych znajdziemy takie cenne składniki jak: wapń, magnez, sód, fluorki, żelazo (II), wodorowęglany, siarczany, chlorki. Taki rodzaj wody powinny pić przede wszystkim osoby dorosłe, które z różnych względów mają problem z przyswajaniem lub niedoborem tych minerałów. Woda mineralna wpływa korzystnie na funkcjonowanie całego organizmu – zwłaszcza na układ krążenia oraz układ trawienny. Biorąc pod uwagę całkowitą zawartość składników, wody te możemy podzielić na trzy rodzaje: nisko, średnio i wysokozmineralizowane.
Rodzaj wody Zawartość minerałów w 1 litrze
Niskozmineralizowana Poniżej 500 mg
Średniozmineralizowana 500-1500 mg
Wysokozmineralizowana 1500-4000 mg

 

Woda mineralna jest dobrym składnikiem naszej codziennej diety, ale nie powinna dominować całkowitego, dziennego spożycia płynów. Dotyczy to zwłaszcza wód wysokozmineralizowanych, które wypijane w nadmiarze mogą prowadzić do odwrotnych skutków. Takie wody o wysokim stężeniu minerałów są polecane zwłaszcza sportowcom, którzy znacznie szybciej tracą wodę z organizmu. Wartą ją pić także podczas dużych upałów, gdyż właśnie wtedy tracimy cenne minerały wydalając je z potem. Na co dzień poleca się spożywanie wody średnio i niskozmineralizowanej, aczkolwiek także w rozsądnych ilościach (zasada ta dotyczy zwłaszcza dzieci), bo mają one tylko uzupełniać niedobory minerałów.

 

  • Woda źródlana – ten rodzaj wód także pochodzi z zasobów podziemnych, ale znacznie płytszych niż te mineralne. Co za tym idzie, mają zdecydowanie mniejszą zawartość składników mineralnych - wahającą się na poziomie 200 mg na litr wody. Z tego powodu mogą być używane do przygotowywania napojów i pokarmów, także dla dzieci. Woda ta jest też słodsza w smaku, jednak podobnie jak mineralna, jest czysta i posiada wszelkie wymagane atesty.

Ale! Nie daj się nabić w butelkę – obecność na rynku wód mineralnych i źródlanych wcale nie oznacza, że tak zwana kranówka jest niezdatna do codziennego spożywania. Badania potwierdzają, że ta teoria jest mylna. Wodę z kranu, od tych tak zwanych naturalnych, na pewno odróżnia twardość, która jest wyczuwalna w smaku, a także widoczna w kamieniu i osadzie, jaki pozostawia w czajniku lub na szklance . Osoby, które cenią sobie czystą wodę bez twardości i kamienia, wolą kupować tę butelkowaną. Jednak z powodzeniem z wody z kranu możesz przygotowywać dania i napoje, bez obawy o jej niekorzystną jakość.

Słoik do picia ze słomką Słoik do picia ze słomką

"Chcesz być zdrowy, młody, nie stroń nigdy od wody"

To sławne motto zielarza Andrzeja Czesława Klimuszko powinniśmy wziąć sobie do serca i stosować się do niego na co dzień. Woda jest życiodajnym źródłem, bo doskonale nawadnia organizm i wpływa tym samym na jego prawidłowe funkcjonowanie – zarówno w sferze fizycznej, jak i psychologicznej. Zdrowie i przedłużoną młodość na pewno osiągniesz dbając o swoje ciało, chociażby za sprawą właściwego nawadniania. To w efekcie korzystnie wpłynie na koncentrację, energię i witalność.

Przeczytaj również

Przydatne produkty

ZAMÓWIENIA TELEFONICZNE
Pon.Pt.: 8.00 - 16:00

+48 601 900 967

Zapisz się do newslettera

odbierz rabat 10% na pierwsze zakupy!